איתור כספים אבודים – האם ניתן לקבל בירושה כספי חיסכון?

פורסם:

חוק הירושה, תשכ"ה 1965, עושה סדר בכל העניין המסתורי – ירושה. אולם על אף קיומו, יורשים רבים אינם מודעים כלל על זכאותם. מדי יום אנו במרכז הישראלי לחיסכון מקבלים פניות מלקוחות רבים אשר אינם יודעים האם הם זכאים לכספי ירושה או ממי ומהיכן לבקש. במאמר זה נתרכז בחלק אחד ממכלול הירושה, החיסכון הפנסיוני. כלומר, כספי ירושה שמקורם בכספי פנסיה, קופת גמל וקרן השתלמות. כמו כן, ננסה לענות על שאלות רבות איתן אנו מתמודדים ברמה היום-יומית.

כדי שנוכל להבין למה אנו זכאים, נסקור ראשית אילו תוכניות פנסיוניות קיימות:

  • קרן פנסיה ותיקה (בניהול מיוחד)
  • קרן פנסיה חדשה.
  • קופת גמל ו/או קרן השתלמות.
  • ביטוח מנהלים (גמלה, מעורב, עדיף, משתתף/לא משתתף ברווחים, הוני, משלם קצבה).

סיוע באיתור כספים אבודים ›
כאמור חוק הירושה, מטרתו בהיעדר צוואה, להגדיר מי הם היורשים (בן/בת זוג, צאצאים, הורים, אחים ואחיות וקרובי משפחה נוספים), מה סידורם, למה ולכמה כל אחד זכאי מתוך הירושה. בשל מורכבות הנושא ומטעמי פשטות ננסה לסקור כל סוג של תוכנית פנסיונית בנפרד ולמה היורשים זכאים על פי תקנון/חוזה התכנית.

האם ניתן לקבל בירושה כספים שנחסכו בקרן פנסיה ותיקה?

קרנות הפנסיה ותיקות – מבטחים, מקפת, נתיב, חקלאים, פועלי הבניין, קג"מ – עובדי ההסתדרות, חברי "אגד", עובדי הדסה – נסגרו למצטרפים חדשים בשנת 1995 יחד עם הלאמתן על ידי מדינת ישראל. המטרה הייתה להגן על החוסכים וזאת בשל הגרעון האקטוארי העצום אשר היה קיים בהן. יחד עם מהלך זה, הוחל תקנון אחיד על קרנות אלו והוקם גוף אשר ירכז את ניהולן -"עמיתים". על פי תקנון אחיד זה, בקרנות הפנסיה הוותיקות  אך ורק שארים חוקיים הינם היורשים (בן/בת זוג, ילדים עד גיל 21 והורים תלויים) ורק הם הזכאים לכספי הפנסיה וזאת בצורת קצבה חודשית בלבד. למען הסר ספק, יורש אינו בהכרח השאר החוקי. לדוגמה, מבוטח בקרן פנסיה ותיקה הלך לעולמו והינו אלמן וילדיו מעל גיל 21, יורשיו, שהם למעשה ילדיו אינם זכאים לתגמולים בקרן הוותיקה.

כיצד ניתן לקבל בירושה כספים שנחסכו בקרן פנסיה חדשה?

את קרנות הפנסיה החדשות, התחילו לשווק החל משנת 1995. לכל קרן תקנון שונה, אולם הדין לגבי כספו של החוסך בין אם פנסיונר או מבוטח שונה מהדין בקרנות הותיקות. קרנות הפנסיה החדשות אכן מגינות קודם לכן על השארים החוקיים בדומה לקרנות הותיקות – במתן אותם כספים בצורת קצבה חודשית – אולם, בהיעדרם של שארים חוקיים, ערכי הפדיון – כספי החיסכון –  שנחסך בקרן, יוענק ליורשים על פי צוואתו של המבוטח או על פי צו הירושה. בשלב זה נרצה להוסיף נקודה חשובה ולחדד, בעת פתיחת/הפקת קרן פנסיה חדשה, המבוטח נוקב במוטבים להם יועבר הכסף בהיעדרם של שארים חוקיים. מוטבים אלו יהיו על פי דין זכאים לכספים אלו כסכום חד פעמי בין אם קיימת צוואה ובין אם יערך צו ירושה. כלומר, מינוי מוטבים בקרן הפנסיה "חזק" יותר מצוואה.

בואו לקבל הצעה מאיתנו - ללא עלות וללא התחייבות!

האם אני זכאי לקבל בירושה כספים שנחסכו בקופת גמל או קרן השתלמות?

לפי חוק הירושה, כספים אשר נחסכו באפיקים אלו יינתנו כסכום חד פעמי ליורשים החוקיים של אותו חוסך וזאת על פי החלוקה הנהוגה לפי דין. יחד עם זאת, חוסך אשר נקב במפורש מוטבים בקופת הגמל או בקרן ההשתלמות, יהיו אלו זכאים לכספים אלו על אף קיום צוואה או צו ירושה.

ביטוח מנהלים – האם ניתן לרשת את כספי החיסכון?

על מנת לבחון מי הם היורשים לכספי החיסכון שנחסכו בביטוח מנהלים והאם ניתן לקבלם בירושה נחלק את התשובה ל-2 חלקים:

  1. מבוטח פעיל – ברוב פוליסות ביטוחי המנהלים קיים מרכיב ביטוחי, למעשה ביטוח חיים כפי שאנו מכירים – או במילים אחרות "ריסק". מבוטח אשר הלך לעולמו, יהיה זכאי המוטב אותו ציין בפוליסה לתגמולי ביטוח אלו ובאם הלך הוא לעולמו, יורשיו החוקיים יהיו זכאים לתגמולים אלו. חשוב לציין, בהיעדר מינוי מוטבים או ציון "יורשי החוקיים" בפוליסה, יהיו זכאים היורשים החוקיים כאמור לכספי הביטוח.
  2. פנסיונר – היורשים במקרה זה יהיו על פי המסלול אותו בחר הפנסיונר. באם בחר במסלול הכולל רשת ביטחון לאחר פטירתו יקבלו יורשיו על פי דין את רשת ביטחון זו – בצורת מנות פנסיה או בצורת סכום חד פעמי מהוון לפי בחירתם. באם הפנסיונר בחר להגדיל את קצבתו ובחר במסלול ללא רשת ביטחון, יורשיו לא יזכו לקבל כספים אלו.

לסיכום, במידה ויורשיו או שאריו החוקיים של חוסך יודעים לאן לפנות והיכן ירושתם נמצאת, תהליך הבירור והמשיכה הוא פשוט יותר והמעבר לשלב הפדיון קצר מאוד. במקרה זה, נרצה להעלות נקודה חשובה נוספת, אנו ממליצים להתייעץ עם איש מקצוע ולבחון את כל שיקולי המיסוי בעת המשיכה. יתכן, כי משיכה כסכום חד פעמי אינה הדבר הנכון לעשות ולפיכך חשוב מאוד לקבל לווי מאיש מקצוע בעל רישיון פנסיוני בטעם משרד האוצר.

איתור כספים אבודים עם המרכז הישראלי לחיסכון

מניסיוננו הקודם ומפניות רבות אשר אנו מקבלים, חוסכים רבים אינם יודעים היכן נמצא כספם ולכן גם יורשיהם לא יהיו מודעים לכך. השירות אשר אנו במרכז הישראלי לחיסכון מציעים, כולל בין היתר, חיפוש ואיתור כספים אבודים אשר נוהל או מנוהל על שם יקירינו מבלי ידיעתנו. נשמח לאתר למענכם את כספי החיסכון האבודים שלכם ושל יקירכם ולהעניק לכם שרות ולווי עד לקבלת הכספים.

השאר/י פרטים לקבלת הצעה לכספים אבודים

השאר/י פרטים ונציגנו יחזור אליך בהקדם