המדריך לניצול הטבת מס לעצמאיים בקרן השתלמות

פורסם:

קרן השתלמות על פי הגדרתה הראשונית הייתה מוצר חיסכון לטווח קצר -6 שנים- שביסודה יועדה אכן למימון השתלמות וללימודים. עם השנים התגלגלו קרנות ההשתלמות להיות החלופה האטרקטיבית ביותר עבור החוסכים. למעשה, קרן ההשתלמות מאפשרת לחוסך לאחר תקופה של 6 שנים ואפילו לפני כן במקרים מסוימים ליהנות מסכום חד פעמי פטור ממס שבו יכול שלהשתמש לכל מטרה. במאמר זה נדון בדילמות רבות של עצמאיים בכל הנוגע לקרנות ההשתלמות וכיצד לנצל את הטבת המס באופן מקסימלי.

מיהו העצמאי?

בטרם נבין מתי כדאי לנו להפריש כעצמאיים, חשוב לנו להבין דבר בסיסי, כדי להפריש לקרן השתלמות במעמד עצמאי – צריך להיות עצמאי. שכיר אשר מעוניין להפריש לקרן השתלמות יכול לעשות זאת רק במידה ומעסיקו מפריש לו גם כן.  עצמאי הנו עובד אשר נהנה לבדו או בשותפות מן הכנסות אשר מתקבלות מתוקף פעילות כלכלית ומשלח יד. הגדרתו של עצמאי חייבת שלהיות מאושרת ברשויות הרלוונטיות (מע"מ, מס הכנסה, ביטוח לאומי) ורק לאחר מכן יוכל לקבל את מעמדו המשפטי.

מתי כדאי לעצמאי להפקיד לקרן השתלמות?

תובנה בסיסית אשר חשוב לעצמאי להבין הינה: "כדי ליהנות מהטבת מס, צריך להגיע למצב של תשלום מס", כלומר עצמאי שהכנסותיו הינן נמוכות רצוי שישקול יחד עם איש מקצוע לגבי גובה ההפרשה לקרן ההשתלמות. יחד עם זאת, נוסיף ונציין כי גם במידה ועצמאי אינו נהנה מהטבת מס באופן מלא, חלקי או בכלל, כדאי הוא שיפריש לקרן השתלמות וזאת בשל הפטור הגלום בה ממס רווח הון.

בואו לקבל הצעה מאיתנו - ללא עלות וללא התחייבות!

מהי הטבת המס הגלומה בהפקדה לקרן השתלמות לעצמאיים?

ניכוי מס – הטבת מס כתוצאה מהורדת ההכנסה החייבת – עצמאי אשר מקבל הכנסה מפעילותו הכלכלית, חייב בדיווח לרשויות הרלוונטיות בדבר פעילות זו. על פי ההגדרה עצמאי יכול להפקיד עד 7% מתוך סכום שנתי של 259,000 ₪ (נכון ל-2013), כלומר הפקדה שנתית של 18,130 ₪, מתוך אותם 7% רק 4.5% הינם רלוונטיים להטבת המס.

דוגמה:

ישראל הוא עצמאי בעיסוקו, הכנסתו החודשיות הממוצעת היא כ-10,000 ₪, לפי הכנסה זו מדרגת המס השולית היא 23%.  על פי הנתונים הללו:

ישראל יפקיד 7% מההכנסה השנתית, כלומר (12 חודשים)*(10,000 ₪)*(7%)= 8,400 ₪. הסכום המרבי אשר יוכר מתוך הפקדה זו 5,400 ₪ (4.5%). בנתונים שלנו יקבל הטבת מס בגובה המס השולי, כלומר ישלם מס כאילו השתכר 5,400 ₪ פחות, למעשה הטבת המס בחישוב זה הינה בגובה של 23%*5,400 ₪ = 1242 ₪.

האם מצב זה אופטימלי?

התשובה היא לא בהכרח, כדי להבין מהו המצב האופטימלי נצטרך להכיר את הלקוח לעומק, כאן נכנס למעשה תפקידו של איש המקצוע.

אמנם מצד אחד בדוגמה שהזכרנו ישראל ניצל את הטבת המס המקסימלית שלו, אולם יחד עם זאת, אם נותר בידיו מדי חודש סכום נזיל אותו חוסך באפיק השקעה חלופי. נזכיר לו כי כעצמאי יוכל הוא להפקיד לאותה קרן סכום גבוה יותר וליהנות מהטבת מס כתוצאה מפטור ממס רווח הון הגלום באפיק ההשקעה הנ"ל.

נמשיך במונחי הדוגמה שהצגנו הכנסה 10,000 ₪, מס השולי 23%, הפקדה מוכרת 8,400. כעצמאי ישראל יכול להפקיד עד 18,130 ₪ לשנה, כלומר 9,730 ₪ (= 8,400 ₪ – 18,130 ₪) יופקדו לקרן אך לא יהיו מוכרים לו בכלל לצרכי מס. על מנת לקבל את ההחלטה נצטרך להבין ולהכיר את החוסך.

באם סכום זה הינו בכל מקרה סכום אשר אינו בשימוש ונחסך הרי שזוהי חלופה טובה יותר מכל חלופה אחרת שכן היא נהנית מפטור ממס רווח ההון הטמון בקרן ההשתלמות (מס רווח הון הינו 25% על הרווח הראלי). יחד עם זאת חשוב לנו לזכור כי בעת הפקדה שכזו – הפקדה לקרן השתלמות הינה כפופה לכללי המשיכה והכספים יהיו נזילים בתום 6 שנים מעת פתיחת הקרן.

קרן השתלמות לעצמאיים – חוסכים רק עם המומחים

מעטפת אנשי המקצוע ב"מרכז הישראלי לחיסכון" מתמחים במתן שירותי ליווי והכוונה בכל הקשור לקבלת החלטות והתאמת החסכונות הפנסיוניים לצרכים האישיים של כל עצמאי. עצמאי החוסך בקרן השתלמות יוכל ליהנות מניסיון הרב בתחום החיסכון הפנסיוני וכמו כן, ליהנות משירות זמין ומהיר, אשר יאפשר לכם לבחון בצורה מקצועית ומקיפה את מכלול החלופות והאפשרויות העומדות לפניכם בטרם רכישת קרן השתלמות במעמד עצמאי.

 

השאר/י פרטים לקבלת הצעה לקרן השתלמות

השאר/י פרטים ונציגנו יחזור אליך בהקדם