סיכום שנת 2012 בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות

פורסם:

שנת 2012 היתה שנה טובה לתחום החיסכון ארוך הטווח. מדדי המניות המקומיים והגלובליים סיימו את השנה עם תשואה חיובית ומדדי האג"ח הניבו גם הן תשואה חיובית גבוהה במונחים היסטוריים. בנוסף, מדד המחירים לצרכן עלה במהלך שנת 2012 ב-1.6% בלבד. בשקלול הנתונים עולה כי התשואה הממוצעת ברוטו נומינלית של ענף קופות הגמל לשנת 2012 הסתכמה בכ-9.66%. בניכוי האינפלציה ודמי הניהול הממוצעים ניתן ללמוד כי לרוב החוסכים נותרה ביד תשואה ריאלית נטו של למעלה מ-7% – תשואה גבוהה במונחים היסטוריים ובוודאי בסביבת הריבית הנוכחית.

בסיכום הממוצע לשלוש השנים האחרונות עולה כי התשואה הממוצעת נומינלית ברוטו לשנה הסתכמה בכ-5.5% לשנה. בניכוי דמי הניהול הממוצעים והאינפלציה נשארו החוסכים בתקופה זו בממוצע עם קצת מעל 2% ריאלי נטו לשנה.
בסיכום הממוצע לחמש השנים האחרונות, הסתכמה התשואה הנומינלית השנתית ברוטו הממוצעת בשיעור של כ-4.35% לשנה. בניכוי דמי הניהול הממוצעים והאינפלציה, נשארו מרבית החוסכים לתקופה זו עם תשואה ריאלית נטו של מעט מתחת לחצי אחוז לשנה.

תחיית המתים לקופות הגמל?

בשנת 2012 קטן ענף קופות הגמל ב-530 מיליון שקלים. ניתן לראות בבירור שבעוד שקופות הגמל איבדו בשנת 2012 3.8 מיליארד שקלים חדשים, קרנות ההשתלמות צברו כ-4.7 מיליארד שקלים חדשים.
בעקבות הרפורמה האחרונה בתחום קופות הגמל בה בוצע שינוי בנושא הבטחת המקדם בביטוחי המנהלים ובצורת גביית דמי הניהול ובמקביל אפשרו לקופות הגמל לרכוש כיסויים ביטוחיים ללקוחותיהם – במידה וקופות הגמל יהפכו לאפיק חיסכון פנסיוני מועדף מחדש על ידי ציבור החוסכים – ייתכן כי נראה שינוי מגמה בענף וקופות הגמל יחזרו להיות אפיק חיסכון פנסיוני רלוונטי במקביל לביטוחי המנהלים וקרנות הפנסיה.

המפסידים הגדולים – עובדי המדינה והקופות המפעליות

קופות מפעליות הינן קופות אשר חברים בהם חברי סקטור מסוים – אקדמאים, טכנאים והנדסאים, מורים וגננות, עובדי בנק לאומי, עובדי מדינה וכו'.
קופות אלה מהוות כ-20% משוק קופות הגמל ומאופיינות בגביית דמי ניהול נמוכים. ניהול ההשקעות בקופות אלה מתבצע בדרכים שונות ומגוונות – לעיתים גם דרך בתי ההשקעות הגדולים ולעיתים דרך עובדי הקופות הסקטוריאליות עצמם.
מבדיקה שערכנו, מצאנו כי התשואה הממוצעת של קופות אלה הן בשנת 2012 והן בבדיקה היסטורית, נמוכה בצורה מובהקת מממוצע השוק – בוודאי שממוצע בתי ההשקעות הפרטיים.
בולטת במיוחד קופת הגמל של עובדי התעשייה האווירית = קופה אשר מנהלת 2.8 מיליארד שקלים ואשר גבתה מעמיתיה דמי ניהול נמוכים במיוחד של 0.31% בממוצע בשנת 2012.
התוצאות של קופת גמל זו נמוכות בצורה קיצונית בכל חתך זמן ובמבחן התוצאה – עמיתי קופת הגמל הזו לא רק שלא יצרו רווח ריאלי לחוסכים, אלא הפסידו. בסיכום חמש השנים האחרונות, הניבה הקופה זו תשואה שנתית ממוצעת נומינלית ברוטו של 0.58% לשנה. בניכוי דמי הניהול והאינפלציה הממוצעת בתקופה, נשארו החוסכים הקופה זו עם תשואה ריאלית נטו שלילית בגובה של כ 3% לשנה – יותר ממינוס 15% מצטבר בסיכום 5 השנים האחרונות.

בואו לקבל הצעה מאיתנו - ללא עלות וללא התחייבות!

המנצחים בגיוסים הם גם המנצחים בתשואות

המנצח הגדול של שנת 2012 הוא ללא ספק בית ההשקעות אלטשולר שחם. גישת ניהול ההשקעות של אלטשולר שחם הוכיחה את עצמה בשנת 2012 וסייעה לבית ההשקעות להגיע לצבירה חיובית של 4.4 מיליארד שקלים.
קרן ההשתלמות של אלטשולר שחם – אלטשולר שחם השתלמות מסלול כללי הצליחה להניב לעמיתיה תשואה נומינלית ברוטו של 14.88% במהלך שנת 2012, 8.24% בממוצע לשנה בשלוש השנים האחרונות ובממוצע ב-5 שנים האחרונות בצליחה להשיג תשואה של 6.08% לשנה. ללא ספק תוצאות פנומנליות בפער ניכר מעל תוצאות השוק.

חברה נוספת שהצליחה לגייס כספים גדולים במהלך 2012 היא חברת ילין לפידות. הצבירה של ילין לפידות במהלך שנת 2012 הסתכמה בקצת יותר מ-2 מיליארד שקלים. בשנת 2012 קרן ההשתלמות של ילין לפידות – ילין לפידות השתלמות מסלול כללי הניבה תשואה של 10.86% – לא השנה הכי בולטת של החברה. אבל העקביות בתוצאות הטובות מביאה את הקרן להציג תשואה ממוצעת של 8.1% בממוצע לשלוש השנים האחרונות ותשואה בלתי נתפסת של 7.59% בממוצע לשנה במשך 5 השנים האחרונות.

שאר הגופים לא בלטו בגיוסים כמשתקף בתשואות הממוצעות שלהם בחתכי הזמן השונים.

המפסידים הגדולים בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות

מבין כלל הגופים מצאנו לנכון להאיר בזרקור על חברת דש ניהול קופות גמל בע"מ וחברת הלמן אלדובי. לחברות אלה כמה דברים במשותף. אחד מהם הוא ששניהם בתהליכי מיזוג מתקדמים – דש הולכת להתמזג עם מיטב ואיפקס והלמן אלדובי תמזג לתוכה את הדס ארזים.
מעבר למיזוגים ואולי אחת הסיבות אליהם ניתן לשים לב שחברת דש בשנת 2012 הגיעה לצבירה שלילית של כ- 1.3 מיליארד שקלים חדשים. שיעור זה הוא למעלה מ- 5% מנכסי הקופה. מכיוון שבניגוד לקופות הגמל הוותיקות לא מדובר בבעיה דמוגרפית – ניתן להבין שלקוחות מצביעים ברגליים ופשוט נוטשים בהמוניהם. נזכיר כי לא מזמן, בשנת 2010 דש הוכתר כמנצח הגדול של ענף הגמל וכגוף אשר גייס את כמות הנכסים והלקוחות הגדולה ביותר בחמש השנים שקדמו.

מבדיקת תוצאות ההשקעות של דש לא ניתן לזהות תשואות חריגות לשלילה – אך גם לא לחיוב – אולי סיבה של ציפיות גבוהות אשר לא התממשו גוררת את הנטישה ההמונית.

חברת הלמן אלדובי גם כן ראויה לתשומת לב. מעבר לכך שגם גוף זה פודה כספים בצורה עקבית, כאן ראוי לציין שישנה עקביות בתוצאות הלא טובות של בית ההשקעות. מבדיקה של 2 הקופות הגדולות ביותר של הגוף – הלמן אלדובי יהבית השתלמות וקופת הגמל יהבית – ניתן לראות כי בכל חתך זמן, הניבו קופות אלה תשואה נמוכה משמעותית ממוצע השוק. בבדיקה לחמש השנים האחרונות, הניבו קופות אלה תשואה ממוצעת נומינלית ברוטו של 2.8% לשנה, לאחר ניכוי אינפלציה ודמי ניהול, נשארו עמיתי קופות אלה עם הפסד ריאלי נטו בשיעור מצטבר של קצת פחות מ- 5%. ראוי להזכיר כי רוב עמיתי הלמן אלדובי הינם עובדי מדינה אשר קופות הגמל שלהם נוהלו בבנק יהב ונמכרו לחברת הלמן אלדובי במסגרת רפורמת בכר.

טיפ – פזרו סיכונים

בסיכום השנה ניתן לראות כי ישנה משמעות לפיזור התיק בין כמה מנהלים וגיוון זה עשוי לסייע בטווח הארוך. לצוות המומחים של המרכז הישראלי לחיסכון ידע רב וניסיון מוכח בגיוון חסכונות ופיזור בין מנהלים בקופות הגמל ובקרנות ההשתלמות – נשמח לסייע לכם להתאים את ניהול קופות הגמל וקרן ההשתלמות שברשותכם בדיוק לאופייכם ולצרכים האישיים שלכם.

השאר/י פרטים לקבלת הצעה לחיסכון פנסיוני

השאר/י פרטים ונציגנו יחזור אליך בהקדם