תיקון 3 – כל מה שחשוב לדעת

פורסם:

בחודש ינואר 2008 נכנסו לתוקף שינויים מהותיים הנוגעים לקופות גמל, לעמיתים עצמאיים ולעמיתים שכירים. השינוי המשמעותי ביותר התמקד בביטול האפשרות להפקיד כספים בקופות גמל הוניות החל משנת 2008, תוך מתן העדפה מוחלטת להפקדות בקופות גמל לקצבה. יחד עם זאת, זהותם של כספים שהצטברו בקופות הוניות עד 31.12.2009 לא תשתנה. קופת הגמל לקצבה סווגו בשתי קבוצות:

קופת גמל משלמת לקצבה – קופת גמל משלמת לקצבה היא אמצעי לצבירת חיסכון פנסיוני אשר ישולם באופן ישיר בדרך של קצבה חודשית ע״י הקופה. קרנות פנסיה וקופות גמל לקצבה בחברות ביטוח מסווגות כקופות משלמות לקצבה. יש להדגיש שיעודה של הקופה הוא תשלום קצבה חודשית ואין למשוך ממנה תשלומים הוניים. משיכת סכומים הוניים אפשרית רק לגבי כספים מסוימים: פיצויי פיטורים, כספים שמקורם בקצבה הנמוכה מסף מסוים, או היוון קצבה שנעשה בהתאם לחוק.

קופה לא משלמת לקצבה – קופת גמל לא משלמת לקצבה היא אמצעי לצבירת חיסכון פנסיוני אשר ישולם באמצעות קופה משלמת לקצבה, אחרי העברתו לקופת גמל משלמת. קופה לא משלמת לקצבה אינה משלמת קצבה במישרין בשל העדרו של מנגנון אקטוארי לתשלום הקצבה. לאחר העברתו של הסכום הצבור, הקופה המשלמת, קרן פנסיה או קופת גמל לקצבה, תשלם מדי חודש למבוטח קצבה חודשית שחושבה לפי מקדם הקצבה. מקדם הקצבה הינו אמצעי המרה המבוסס על תוחלת חיים, ריבית, מין המבוטח, גילו ביום הפרישה, תאריך לידה ומעמדו האישי. במקרים חריגים, ניתן למשוך כספים במישרין מקופה לא משלמת: כספי פיצויים וצבירה שגובהה אינו עולה על 40,000 ש׳׳ח(בכל הקופות יחד).
עמיתים, שכירים ועצמאיים, מורשים לבחור בקופה משלמת לקצבה או בקופה לא משלמת לקצבה או בשילוב ביניהן, לצורך צבירת החיסכון הפנסיוני.

שיעורי הפקדות והטבות מס לעמיתים עצמאיים

הכספים המופקדים בשני המסלולים מיועדים לקצבה, ועל כן עצמאיים זכאים להפקיד תשלומים בהתאם לשיעורים הבאים:

1. 11% לצורך ניכוי ממס בהתאם לסעיף 47(ב1)
2. 5% לצורך זיכוי ממס בהתאם לסעיף 45א.

בגין הפקדות אלו, העמית יהיה זכאי לניכוי ממס עד 11% בהתאם לכללי תקרת ההכנסה המזכה, ולזיכוי ממס בשיעור 35%, מסך ההפקדה בגין סעיף זה, בהתאם לכללי תקרת ההכנסה המזכה.

שיעורי הפקדות והטבות מס לעמיתים שכירים

לגבי עמיתים שכירים שיעורי ההפקדה לא השתנו ונותרו כפי שהיו בעבר. מעביד יפקיד את חלקו לפיצויים ולתגמולים, והעובד יפקיד את חלקו לתגמולים.
בגין הפקדתו של העובד לתגמולים בשיעור של עד 7% מהשכר, יינתן זיכוי ממס של 35% מסך ההפקדה, בכפוף לתקרת ההכנסה המזכה. זכויותיו של עמית שכיר בשל הפקדות עצמאיות משכר שאינו מבוטח באמצעות המעביד זהות לאלו הניתנות לעצמאי(בהתאמה המתבקשת).

תקרה מרבית למתן פטור ממס לפי סעיף 3(ה3)

חובת המס החלה על העובד בשל תשלומי המעביד לתגמולים תחול רק על הפקדות משכר שמעל 4 פעמים השכר הממוצע במשק. אם כן, הפטור יינתן בשל הפקדות משכר עד התקרה האמורה.

שיעור הזיכוי בביטוח חיים(ריסק) לשכירים ולעצמאיים

25% מתשלום שלא יעלה על 5% מתקרת ההכנסה המזכה.

שיעור הזיכוי בפנסיית שאירים(ביטוח למקרה פטירה שתשלומו בדרך קצבה)

35% מתשלום שלא יעלה על 1.5% מתקרת ההכנסה המזכה.

תשלום הקצבה החודשית

קצבה חודשית שתשולם לעמית תחושב לפי מקדם קצבה שייקבע בגיל הפרישה. תשלום הקצבה מובטח לכל ימי חייו של העמית החל מגיל פרישתו.

היבטי מס בתשלום הקצבה

בעת תשלום הקצבה יינתנו הטבות מס שיקטינו את חבות המס ביחס לסכום הקצבה. 35% מסכום הקצבה, עד לתקרת הקצבה המזכה, יהיו פטורים ממס. סכום הקצבה המזכה הינו 7,810 ₪ בחודש בשנת המס 2010. יתרת הסכום תהיה חייבת במס בהתאם למדרגות המס המקובלות. לאחר שיחושב סכום המס מהיתרה החייבת, תינתנה נקודות זיכוי לצורך הקטנת סכום המס. שווי נקודת זיכוי הינו 205 ₪ בחודש. גבר זכאי ל – 2.25 נקודות זיכוי, ואישה זכאית ל – 2.75 נקודות זיכוי.

פטור בגיל הזכאות

פטור בשיעור 35% בשל הקצבה יינתן רק בגיל הזכאות. כלומר, לגבר בגיל 67, ולאישה בגיל 64. משיכת קצבה במסגרת ״פנסיה מוקדמת״ אינה מזכה בפטור. במקרה זה, הפטור יידחה עד לגיל הזכאות.

סכום קצבה מזערית

3,850 ₪, צמוד למדד. לעניין סכום הקצבה המזערית יש לקחת בחשבון תשלומים מקרנות פנסיה, פנסיה מצה״ל, פנסיה תקציבית וכל תשלום מקופות הגמל שנפתחו בשנת 2008 ואילך. תשלומי קצבת הזקנה מהביטוח הלאומי אינם נלקחים בחשבון.

שיעור קצבה מזערית
עמית שצבר קצבה בקופת גמל לקצבה שגובהה נמוך מ – 5% משכר המינימום במשק, יממש את זכויותיו בתשלום חד – פעמי. לעומת זאת, עמית בקרן פנסיה יהיה זכאי למשיכה חד-פעמית, אם צבר שיעור זהה מהשכר הממוצע במשק.

היוון קצבה וקצבה מזערית

עמית שהגיע לגיל הפרישה יהיה רשאי לבקש היוון מקצבה העולה על סכום הקצבה המזערית בסך 3,850 ₪. כלומר, זכות ההיוון תינתן רק לעמית שצבר קצבה חודשית השווה לסכום זה. עמית שלא צבר קצבה בשווי הקצבה המזערית לא יהיה רשאי להוון מהקצבה. היוון קצבה יותר רק מקופה משלמת לקצבה. חישוב הקצבה המזערית מתבסס רק על כספי תגמולים ואינו מתייחס לכספי פיצויים.

היוון פטור

נקבע כי ההיוון הפטור ממס לא יעלה על 35% מקצבה עד לתקרת הקצבה המזכה.(35%* 7,810). משמעות הדבר שהיוון פטור ייעשה, לכל היותר, רק ביחס לסכום הקצבה הפטורה.

היוון חייב במס

סכום היוון העולה על ההיוון הפטור כמפורט בסעיף הקודם, יחויב במס בשיעור של 35% לפחות.

ביטוח אובדן כושר עבודה לעמית עצמאי ולעמית שכיר

הפרמיה המותרת לרכישת ביטוח אובדן כושר עבודה הינה עד 3.5% מהכנסה חודשית שאינה עולה על תקרת השכר הממוצע במשק כפול 4. ההוצאה תותר לפי סעיף 32(4ו).

קופות מרכזיות לפיצויים

לפי תיקון 3, מעבידים יהיו רשאים להפקיד כספי פיצויים בקופות מרכזיות לפיצויים עד סוף שנת 2008, רק בגין עובדים שעבורם הפקידו לפני שנת 2008. ההפקדה בגין עובדים חדשים אינה מותרת. ביחס לעובדים החדשים, המעבידים ינהגו על-פי חוק פנסיה חובה, כלומר יהיה עליהם להפקיד כספי פיצויים ותגמולים בקרן פנסיה או בקופות גמל לקצבה.

משיכת כספי פיצויים

כפי שצוין לעיל, עמית שכיר יהיה רשאי אחרי עזיבת העבודה למשוך את כספי הפיצויים באופן חד-פעמי, מקופה משלמת לקצבה או מקופה לא משלמת לקצבה. למעשה, כללי הקצבה לפי תיקון 3 אינם חלים על כספי הפיצויים.

ביטול המס על הרווח הריאלי

בהמשך לתיקון 3, בוטל המס על הרווח הריאלי שהוחל על כספי הגמל משנת 2003 ואילך. ביטול המס תקף החל מחודש יולי 2009.

השאר/י פרטים לקבלת הצעה לקופת גמל

השאר/י פרטים ונציגנו יחזור אליך בהקדם