קופת גמל – הדרך הנכונה לבחירת מסלול השקעה

פורסם:

עד שנת 2005 לא היו הבדלים ניכרים בין קופות הגמל השונות. ההבדלים היו בעיקר בין קופות הגמל אשר נוהלו על ידי הבנקים לבין קופות הגמל אשר נוהלו על ידי בתי ההשקעות. בשנת 2005 בוצעה במשק רפורמת בכר אשר הוציאה בין היתר את קופות הגמל מידי ניהול הבנקים, על מנת להגביר את התחרות ולהפחית את הריכוזיות בתחום. בעקבות רפורמה זו, הופיעו "שחקנים חדשים" בתחום ועם השנים נוצרו גם מוצרים שונים אשר נבדלים ביניהם ברמת הסיכון.

עם השנים, גופים רבים נבלעו ומוזגו לתוך גופים גדולים יותר ושוק קופות הגמל ספג בין היתר גם משבר היסטורי גדול. בשלל האירועים והתנועות אשר היו בתקופה,  הרבה מאוד אנשים הפסידו כספים רבים בקופת גמל שברשותם, בין בשל החלטות שגויות של אחרים ובין בשל החלטות שגויות שלהם. הדבר אשר השפיע יותר מכל על תוחלת הרווח או ההפסד של החוסך בקופת הגמל הייתה היותו במסלול הנכון בזמן הנכון.

סוגי מסלולי השקעה בקופות הגמל

בשנים שלפני רפורמת בכר הרכב של קופת גמל סטנדרטית במסלול הכללי היה כ10%-15% במניות, 10%-15% נוספים באג"ח קונצרני והיתרה באג"ח ממשלתי ופיקדונות. השונות בין המסלולים הכללים בחברות השונות הייתה מאוד זניחה. כיום, ישנה שונות גבוהה בין המסלולים הכללים בחברות השונות ובנוסף ישנם מסלולים המתמחים באפיק השקעה ספציפי. לדוגמא, מסלול מניות, מסלול מניות חו"ל, מסלול מט"ח, מסלול אג"ח, מסלול אג"ח חברות, מסלול אג"ח חו"ל, מסלול אג"ח ממשלתי, מסלול שקלי, מסלול צמוד, מסלול כספית ומסלולים המשלבים בין כל המסלולים המוזכרים לעיל.

הדרך הנכונה לבחירת מסלול השקעה בקופת הגמל

על פי ניסיוננו, המסלול המתאים ביותר לחוסך בקופת גמל הוא לאו דווקא המסלול אשר הניב את התשואה הגבוהה ביותר בפרק זמן היסטורי כזה או אחר. אם נבחן את תוצאות העבר בקופות הגמל, נגלה שהמסלולים המנייתים הניבו את התשואה הגבוהה ביותר ברוב המקרים לאורך זמן. הבעיה היא שבמסלולים אלו ישנן תקופות בהן גם ערך ההשקעה יכול לרדת בצורה ניכרת ותוך זמן קצר ולמרבית החוסכים אין את היכולות המנטליות להתמיד בהשקעה בתרחיש שכזה. לכן, המפתח לבחירת מסלול ההשקעה המתאים ביותר בקופת הגמל, מורכב בעיקר משיקול האופי של החוסך, מידת אהבת הסיכון שלו, הבנתו וניסיונו בשוק ההון ובעיקר על פי פרמטרים אלו יש לבחור את המסלול המתאים בהתאם לזמן השימוש בכספים.

בואו לקבל הצעה מאיתנו - ללא עלות וללא התחייבות!

מסלולי השקעה שימושיים לחוסכים בקופת הגמל

ניתן לחלק בחלוקה גסה את אפשרויות ההשקעה בקופת הגמל לשלושה סוגים של מסלולי השקעה. כל סוג יכול להכיל בתוכו אפשרויות רבות המתאימות לכל חוסך בצורה אישית:

  1.  שמירה על ערכו הריאלי של החסכון. מסלול זה מתאים בעיקר לחוסכים בעלי אופי השקעה מאוד שמרני וסולידי אשר מעוניינים להניב תשואה ריאלית חיובית נטו, אשר הינה תחליף לפיקדון בבנק. בעיקר ניתן למצוא במסלול זה את מרבית אוכלוסיית הגמלאים, זוגות צעירים עם כספים אשר ישמשו אותם בעתיד הנראה לעין לרכישת דירת מגורים ראשונה וחוסכים אשר יודעים כי יזדקקו לכספים אשר חסכו בתווך זמן קצר יחסית. המשותף לכלל החוסכים בקטגוריה זו הוא שבהינתן תרחיש של ירידות שערים חדות בבורסה אין להם את הזמן או את הסבלנות להמתין להתאוששות בשווקים מפני שהם משתמשים בכספים בשותף או בעוד זמן קצר יחסית, או שפשוט כמדיניות אינם מעוניינים להיות חשופים לתרחיש שכזה כלל.
  2. צמיחה מתונה. מסלול זה מתאים בעיקר לחוסכים בעלי אופי השקעה אשר אינו סולידי לחלוטין ובעלי אורך נשימה של עד 5 שנים לפחות. במסלול זה ישנם רכיבי סיכון בשיעור של בין שליש ל50% מכספי ההשקעה. מסלול זה בשל אופיו היותר תנודתי מתאים לאנשים אשר הכספים המושקעים במסלול זה אינם הכספים האחרונים שלהם ואשר מבינים כי אחת לכמה זמן הכספים אשר מושקעים במסלול זה עלולים לרדת בשיעור ניכר בזמן קצר יחסית. אך יש להם את אורך הרוח והזמן להמתין להתאוששות השווקים במקרה שכזה. רוב החוסכים בקופות הגמל במסלול הכללי נמצאים במסלול שכזה, מרבית קרנות ההשתלמות גם מנוהלות בצורה דומה ומרבית הכספים אשר מושקעים בקרנות הפנסיה ובביטוח המנהלים גם כן מושקעים בצורה שכזאת.
  3. צמיחה מהירה תוך תנודתיות גבוהה. מסלול זה מתאים לחוסכים בעלי תווך חיסכון ארוך מאוד. בעיקר נמצא במסלול זה אנשים בעלי הבנה וניסיון בשוק ההון ובעלי אופי ספקולטיבי. מסלול זה מאופיין ברכיב מנייתי דומיננטי ובריבוי רכיבי סיכון נוספים. ישנם מסלולים שכאלה בקופות הגמל, בקרנות ההשתלמות, קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים. בשל ריבוי רכיבי סיכון במסלול זה, רמת התנודתיות בו היא גבוהה יותר מאשר במסלולים האחרים.

כיצד ניתן לבחור את מסלול ההשקעה הטוב ביותר בקופת הגמל?

בחירת מסלול החיסכון והתאמתו לחוסך הינה מלאכה חשובה ומומלץ מאוד להיעזר באיש מקצוע בעל רישיון פנסיוני הניתן על ידי משרד האוצר. לנו במרכז הישראלי לחיסכון ניסיון רב ומוכח בהתאמת מסלול החיסכון לחוסך ולמטרת החיסכון. הליווי וההתאמה מתבצעים בצורה אישית תוך מתן דגש לשקיפות מלאה ועלויות הוגנות ללקוח. נשמח לסייע לכם בבחירת מסלול ההשקעה המתאים לצרכיכם האישיים ולאופי החיסכון שברשותכם, כדי להגשים את מטרת החיסכון שברשותכם.

 

השאר/י פרטים לקבלת הצעה לקופת גמל

השאר/י פרטים ונציגנו יחזור אליך בהקדם