שוד הפנסיה הגדול – הפנסיה בישראל וכיצד לתכנן את הפרישה

פורסם:

אנשים רבים אינם מפנימים אבל החיים בפרישה שונים מבתקופת העבודה. פנסיונר לרוב מרוויח פחות ומוציא יותר: בפנסיה אנשים נמצאים יותר בבית ולכן הוצאותיהם על חשמל ומים גדלות. יש להם יותר פנאי למשפחה ולכן גם הוצאות הפנאי והבידור שלהם גדלות, בנוסף לרוב בגיל הפרישה גם הוצאות הבריאות מתייקרות. השאיפה של כולנו היא לשמר את רמת החיים שהורגלנו אליה בתקופת העבודה כך שבזמן הפרישה נוכל לחיות ברווחה וללא מצוקה כלכלית. במציאות, בעיקר מסיבות של חוסר ידע ותכנון לקוי המצב קצת שונה.

ניגוד אינטרסים בשוק הפנסיוני

השוק הפנסיוני של היום משלב בתוכו כמה גורמים בעלי ניגוד אינטרסים מובנה, הסיטואציה הפחות רצויה כמעט בלתי נמנעת:

  • החוסך – שוגה בכך שהוא לא מעורב מספיק ולא מודע למצבו וזכויותיו. רוב החוסכים סומכים על מקום העבודה שלהם בעיניים עצומות ולא בודקים כלל את מצבם. חלק מהחוסכים – למרות ההגדרה – אינם חוסכים כלל.
  • המעסיק – לא כל המעסיקים אכן מפרישים לחיסכון הפנסיה של עובדיהם, ואלה שכן, לרוב מנסים להפריש כמה שפחות (מסיבות של השאת רווחי התאגיד) וזאת למרות חוק פנסיית חובה.
    התרגילים הידועים הינם: אי-הפרשה, הפרשה לפי פנסיית חובה (הפרשות נמוכות) והפרשה על שכר חלקי. ישנם כמובן מעסיקים המשלבים בין השיטות הנ"ל.
  • מנהל החיסכון – מעוניין לגבות דמי ניהול יקרים ככל שניתן. בניגוד לשאיפת החוסך.
  • סוכן הביטוח / מנהל ההסדר – לרוב זהו הגורם אשר יקבע היכן ינוהל החיסכון, באיזה מוצר, באיזו חברה ובאילו תנאים. מכיוון שאלמנט זה ניזון מעמלות גם פה יש פוטנציאל גבוה לניגוד אינטרסים.

הפנסיה בישראל: בערך 70% מהשכר

שיטת הפנסיה בישראל בשילוב עם הגורמים המוזכרים מעלה, היא כזו שכמעט בכל תרחיש אפשרי הפנסיה שאדם צפוי לקבל שוות ערך ל-70% מהשכר שעל-פיו הוא רגיל לחיות.

במצבים מסויימים – חלקם נובע מאחת או יותר מהסיבות שהוזכרו – המצאות במסלולי השקעה לא מתאימים, תשלום דמי ניהול רצחניים ורכישת ביטוחים במחירים מפולפלים ובפרופורציה גבוהה מדי על חשבון החיסכון רק גורמים לפנסיה הסופית להגיע ל-40% מהשכר שאדם רגיל לקבל. במפגשינו עם אנשים רבים מכל קשת האוכלוסיה נתקלנו גם בחוסכים אשר הקצבה החודשית הצפויה שלהם עמדה על סך של 1,000 ₪ ואף פחות.

רוב האנשים מגלים את התוצר הסופי רק ביציאה לפנסיה, כשכבר מאוחר מדי לשנות. מסיבות כאלה ואחרות רצוי וחשוב לתכנן ולהכיר את המצב הפנסיוני מבעוד מועד. ככל שרכישת ההרגלים והידע יהיו בגיל צעיר יותר, ההשפעה על התוצר הסופי תהיה גבוהה יותר – "המעסיק דואג לי", "סידרו לי מהעבודה" וכל האשליות היפות מקבילות רוב הזמן למכור שאומר: "אני יכול להפסיק מתי שאני רוצה!"

אנו מזמינים כל אדם בכל גיל ליצור עימנו קשר ולהזמין מבדק פנסיוני מקיף על מנת להימנע מהתסריט הפחות רצוי ולשפר את מצבו.

השאר/י פרטים לקבלת הצעה לקרן פנסיה

השאר/י פרטים ונציגנו יחזור אליך בהקדם