פנסיה חובה לעצמאיים – כל מה שאתם חייבים לדעת!

פורסם:

מהו חוק פנסיה חובה לעצמאיים? מהם שיעורי ההפרשה לטובת פנסיה לעצמאיים והיכן הכי מומלץ לחסוך? כל מה שצריך לדעת על חוק פנסיה חובה לעצמאיים בשורות שלפניכם.

החל מה-1/1/2017 מחויב כל עצמאי במשק בהפרשת כספים למטרות חיסכון פנסיוני. חוק זה הינו המשך ישיר לחוק פנסיה חובה לשכירים במשק אשר נכנס לתוקפו במהלך שנת 2008, והוא נועד להגן על הזכויות הפנסיוניות של יותר מ-400,000 אלף עצמאיים המהווים כ-12.5% מכלל המועסקים במשק הישראלי.

פנסיה חובה לעצמאיים- עיקרי החוק

חוק פנסיה חובה לעצמאיים חל על כל עצמאי במשק מגיל 21 עד גיל 60 המפעיל עסק עצמאי זה למעלה משנתיים. במסגרת החוק נקבע כי כל עצמאי יהא מחויב בהפרשת כספים למטרות חיסכון פנסיוני, וזאת בהתאם לסכומים המוגדרים בחוק על פי גובה הכנסותיו ומתוך ההכנסה החייבת, דהיינו: הרווח השנתי של העובד העצמאי.

חשוב שתדעו: אף על פי שחישובי ההכנסה החייבת לעצמאיים (רווחי העצמאי) מתבצעים אחת לשנה (הכנסות שנתיות אל מול ההוצאות השנתיות), הפקדת הכספים לטובת החיסכון הפנסיוני הינה פעולה חודשית בהתאם לחלוקת ההכנסה ל-12 חודשי השנה.

פנסיה חובה לעצמאיים- סכומי ההפקדה

בהתאם לעיקרי החוק נקבע כי סכום ההפקדה לטובת חיסכון פנסיוני לעצמאיים יתבצע לפי 2 מדרגות הכנסה, וזאת בהתאם לגובה השכר הממוצע במשק. מדרגות ההכנסה שנקבעו בחוק הינם:

  1. עצמאיים המשתכרים עד מחצית השכר הממוצע במשק יחויבו בהפקדה של 4.45% מההכנסה החייבת.
  2. עצמאיים המשתכרים מעל מחצית השכר הממוצע במשק ועד גובה השכר הממוצע יחויבו בהפקדה של 12.55% מההכנסה החייבת.

בואו לקבל הצעה מאיתנו - ללא עלות וללא התחייבות!

אכיפת החוק- כיצד?

עם הגשת הדו"ח השנתי למס הכנסה (הכולל בתוכו גם דו"ח מפורט על גובה ההפרשות לטובת מוצרי חיסכון פנסיוני), ייערך שקלול במסגרתו תצא הודעה לחוסכים שלא הפקידו את הסכום המינימאלי על פי החוק. הודעה זו תפרט את הסכום אותו הם יידרשו להשלים, ובמידה והם לא יעשו כן, יוטלו עליהם סנקציות כלכליות.

הפחתת דמי הביטוח הלאומי כחלק מהחלת חוק פנסיה חובה לעצמאיים

כחלק מהגדרות החובה לקיומו של חיסכון פנסיוני לעצמאיים, רשויות המדינה החליטו על הקטנת שיעור ההפרשות של העצמאיים לביטוח לאומי. החל מה-1/1/2017, דמי הביטוח לאומי לעצמאיים יופחתו משיעור של 6.72% לכדי-2.87% וזאת על חלק השכר שאינו עולה על 60% מהשכר הממוצע במשק. במקביל, תתבצע עלייה בשיעור דמי הביטוח לאומי מ-11.23% ל-12.85% על החלק היחסי של השכר העולה על 60% מהשכר הממוצע במשק.

הקטנת דמי הביטוח לאומי לעצמאיים נועדה בין היתר ליצור איזון בין סכומי הכסף הנדרשים להפקדה חודשית למטרות חיסכון פנסיוני לבין הכנסות הנטו של העובד העצמאי. כפועל יוצא מכך, עובד עצמאי שהכנסתו החייבת החודשית בממוצע הינה כ-5,000 ₪, יהנה מתוספת של 193 שקלים לנטו, וזאת במסגרת קיטון בתשלומי דמי הביטוח לאומי. מנגד, הוא יהא מחויב בסכום הפקדה מינימאלי של 244 ₪ למטרות החיסכון הפנסיוני.

דוגמאות נוספות לשיעור הקיטון בתשלומי הביטוח לאומי: עובד עצמאי שהכנסתו החייבת (רווח) עומדת על סכום ממוצע של 7,500 ₪, יהא מחויב בהפרשת כספים לחיסכון הפנסיוני בגובה של 530 שקלים, ומנגד, הוא יהא זכאי לחיסכון של כ-510 ₪ מדמי התשלום החודשי לביטוח הלאומי.

לעומתו, עובד עצמאי שהכנסתו החייבת הינה 10,000 שקלים בחודש, יידרש לסכומי הפקדה חודשים בגובה של כ-850 ₪, ומנגד הוא יוכל לחסוך כ-170 שקלים בחודש בדמי הביטוח הלאומי.

הטבות מס לחוסך העצמאי

בדומה לציבור השכירים המפרישים כספי חיסכון לטובת מסלולי חיסכון פנסיוני, גם ציבור העצמאיים יוכלו ליהנות מהטבות מס גם לאורך תקופת החיסכון וגם בעת משיכת כספי החיסכון. הפקדה של עד 7% מהכנסה החייבת של העצמאי תזכה אותו בניכוי המס השולי אותו נדרש לשלם. כמו כן, הפקדה של עד 5.5% מהרווח לעצמאי (הכנסה חייבת), מזכה אותו בהחזר מס (זיכוי) קבוע בגובה של 35%.

בנוסף, כל ההפקדות המיועדות לאחד ממוצרי החיסכון הפנסיוני הינן פטורות ממס רווח בעת משיכת הכספים בגיל פרישה.

חשוב שתדעו: הכספים אותם תחסכו לאורך התקופה ישמשו אתכם גם לצרכי קבלת פיצויים (מעין דמי אבטלה לעצמאיים). במקרים בהם העובד העצמאי סוגר את העסק או פורש לגמלאות באפשרותו למשוך שליש מהסכום אותו הוא צבר.

לקבלת הצעה משתלמת במיוחד לקרן פנסיה לעצמאיים לחצו כאן והשאירו פרטים ליצירת קשר>>

חוק פנסיה חובה לעצמאיים- חשיבות החיסכון

חוק פנסיה חובה לעצמאיים, בדומה לחוק פנסיה חובה לשכירים, נועד להבטיח את עתידם הכלכלי של כלל המועסקים במשק הישראלי עם הגיעם לגיל פרישה. באמצעות חוק זה, ציבור העצמאיים בישראל המונה כיום כ-400,000 איש, יוכלו להגיע לרמת הכנסה נאותה לאחר גיל פרישה, וזאת בהתאם לגובה סכומי הכסף אותם הם יפרישו מדי חודש לצורך כך. מהות החוק הינה יצירת שינוי תפיסתי בקרב העצמאיים בישראל בכל הנוגע לעתידם הכלכלי, כאשר אחת ממטרות החוק הינה הקטנת הסיכוי לחיי עוני בגיל זקנה.

הפקדת כספי חיסכון פנסיוני לעצמאיים -היכן?

לרשות כל עצמאי במשק עומדת האפשרות לביצוע חיסכון פנסיוני באחד משלושת המוצרים הבאים: קרנות פנסיה, קופות גמל לעצמאיים וביטוח מנהלים. לכל אחד ממוצרי החיסכון הפנסיוני, יתרונות וחסרונות אותן מומלץ לקחת בחשבון, ולכן, אנו ממליצים לכל עובד עצמאי לקיים הליך השוואתי מקצועי ומורחב בטרם בחירת המסלול הפנסיוני. באתר זה תוכלו למצוא מדריכים מפורטים אודות היתרונות והחסרונות העומדים לרשותכם בכל אחד ממוצרי החיסכון הפנסיוני.

חברות ביטוח או בית השקעות- מה עדיף?

לאחר שערכתם בדיקה מקיפה בנוגע לאופי החיסכון: קרנות פנסיה, קופות גמל לעצמאיים או ביטוחי מנהלים, תידרשו להחליט היכן לנהל את כספי החיסכון הפנסיוני: חברות ביטוח או בית השקעות. לצורך כך אנו ממליצים לכל אחד ואחת מכם, לבצע את הבחירה בין החלופות השונות בהתאם לכל אחד מהפרמטרים הבאים:

  • תשואות עבר- ערכו השוואה בין החברות השונות בהתאם לתשואות העבר אותן הן הגישו במהלך השנים האחרונות
  • דמי ניהול- בדקו מהם דמי הניהול אותם תדרשו לשלם בכל חברה וזכרו: גובה דמי הניהול נקבע גם בהתאם ליכולות המיקוח שלכם

עצמאי? מומחי המרכז הישראלי לחיסכון כאן לרשותך!

רוצים לדעת יותר על אפיקי החיסכון הפנסיוני העומדים לרשותו של ציבור העצמאיים בישראל? אצלנו ב-מרכז הישראלי לחיסכון, תוכלו ליהנות מהיצע מרשים ואיכותי של שירותים אובייקטיביים בדרך לבחירת אופי החיסכון לטווח האורך. שירותים אלו ניתנים לכל אחד ואחת מכם באופן פרטני על ידי מומחי המרכז.

 

רוצים לדעת יותר על אפיקי החיסכון השונים העומדים לרשותכם ועל אופן הבחירה באחת מהן? צוות המומחים של המרכז הישראלי לחיסכון כאן לרשותכם! כל שעליכם לעשות הוא ליצור איתנו קשר באחת מהאפשרויות הבאות: טופס יצירת קשר באתר או במייל admin@savings.co.il או בטלפון מספר 03-6704100 ונשמח לעמוד לשרותכם בכל עת.

השאר/י פרטים לקבלת הצעה לקרן פנסיה

השאר/י פרטים ונציגנו יחזור אליך בהקדם