קרן ההשתלמות שלי הפסידה – מה עושים?

פורסם:

נכון לזמן כתיבת שורות אלו (סוף מרץ 2012), מגיעים לביתנו הדוחות השנתיים של קרנות ההשתלמות, קופות הגמל, ביטוחי המנהלים וקרנות הפנסיה שלנו. בשנה בה מדד המניות בישראל ירד מעל 15%, וממוצע קרנות ההשתלמות הינו מעל מינוס 3% רובנו צפויים לראות בשורת הרווח את המקדם מינוס לפני הסכום. כלומר, רוב החוסכים בתוכניות השונות הפסידו כסף השנה או בשפה נעימה יותר: הניבו תשואות שליליות.

כמובן שמעבר להפסדים, שולמו גם תשלומים שונים עבור דמי ניהול למיניהם ועבור כיסויים ביטוחיים אלו ואחרים כך שרוב התכניות סיימו את השנה עם יתרה נמוכה יותר מאשר לפני שנה. בהחלט לא נעים. קרן השתלמות ממוצעת אשר נחסכו בה לצורך דוגמא 70,000 ₪ איבדה בממוצע בשנה החולפת קצת יותר מ-2,000 ₪. בנוסף דמי ניהול של כ-1.5% גרעו עוד כ-1,000 ₪. אם זהו זמן השימוש בכספי החיסכון אז באמת זה לא נעים.

איך קורה שמכשיר חיסכון שאמור להיות סולידי מפסיד כספים שנחסכו בעמל רב?
כספי החיסכון הללו למעשה מושקעים בבורסה לניירות ערך. תמהיל ההשקעות במסלול הכללי בו נמצאים מרבית החוסכים מורכב מכ-30% מניות.
בתקופות גאות תמהיל זה עשוי להניב תשואות נאות אך בתקופות של ירידות גם ההפסדים יכולים להפתיע בעוצמתם.

כיצד למזער תנודות בחיסכון הפנסיוני?

ראשית נדגיש כי בחירת מסלול השקעה הינה אינדיבידואלית ודרוש ייעוץ אישי. נדרג את המסלולים מהסולידי ביותר לנועז ביותר:

מסלולים מתמחים:

מסלולים שבעיקר על פי הכותרת שלהם לפחות חמישים אחוז מהיקף הנכסים מושקע באפיק ספציפי:

מסלול קרן כספית – מסלול המורכב מפיקדונות וממלווה קצר מועד המונפק על ידי בנק ישראל.
מסלול שקלי – מסלול המורכב בעיקרו מנכסים שקליים, בעיקר אגרות חוב שקליות של המדינה.
מסלול צמוד מדד – מסלול המורכב בעיקרו מנכסים צמודי מדד, בעיקר אגרות חוב צמודות מדד של המדינה.
מסלול אג"ח כללי – מסלול המושקע באגרות חוב לסוגיהם – שיקלי. צמוד מדד, קונצרני לסוגיו.
מסלול מט"ח – מסלול שרובו מושקע באגרות חוב צמודות מטבע חוץ (לרוב דולר ארצות הברית).
מסלול מניות – מסלול שרובו מושקע במניות מסוגים שונים.

מסלולים מנוהלים:

מסלולים בהם ישנה הגבלה רק על החלק המנייתי:
עד 10% מניות, עד 15% מניות, עד 20% מניות, עד 30% מניות, עד 50% מניות ועוד. כמו כן ישנם מסלולים המשקיעים באפיקים נוספים: מניות חו"ל, אג"ח חול, שיקלי ארוך, שיקלי קצר, אגרות חוב קונצרניות ועוד.

כדי להבין לעומק את המגבלות הכלליות בהשקעה בחיסכון הפנסיוני ניתן לקרוא את תקנון הקרן בו רשומות כל מגבלות ההשקעה החלות על הקרן.
בנוסף, בתחילת כל שנה מחויבת כל קרן לפרסם את מדיניות ההשקעות המוצהרת שלה לשנה קדימה. פרסום זה מאפשר לכל משקיע לקבל שקיפות יחסית לגבי הסיכון הגלום בהשקעות מנהל הקרן בה הוא חבר.

כיום במסלולים הפופולריים ביותר מקובל כי חלק המניות מהווה כ-30% מסך נכסי הקרן. שאר ההשקעות מחולקות בין סוגי אגרות החוב השונות. יהיו מנהלים שיעדיפו לחלק את ה-70% הנותרים בצורה ש-50% באגרות חוב ממשלתיות ו-20% באגרות חוב קונצרניות ויהיו כאלה שבדיוק ההפך.
גם בתוך חלק האג"ח וגם בתוך חלק המניות ישנם סוגים רבים של נכסים – מסוכנים יותר ומסוכנים פחות.

בשל המורכבות ובשל הדינמיות שבחיסכון מומלץ להיעזר באיש מקצוע אשר בקיא בכל האפיקים והתמהילים ויודע להתאים את החיסכון לצרכי החוסך. אנו במרכז הישראלי לחיסכון בעלי ידע ומומחיות בנושא. נשמח לסייע גם לכם.

השאר/י פרטים לקבלת הצעה לקרן השתלמות

השאר/י פרטים ונציגנו יחזור אליך בהקדם